Problemen oplossen
Af en toe kunnen er problemen optreden in de software of kunnen er foutmeldingen verschijnen. Voor zulke gevallen hebben we een stap-voor-stap probleemoplossingsgids gemaakt die je kunt gebruiken om te proberen het probleem op te lossen. Deze gids leidt je door het proces van het identificeren van mogelijke problemen en het vinden van passende oplossingen.
Als eerste stap raden we je aan om de tijdelijke bestanden te verwijderen. In veel gevallen zal dit het probleem oplossen. Als het probleem echter aanhoudt, raden we je aan om de volgende opties te controleren en te overwegen.
Tijdelijke gegevens verwijderen
- Open het menu Instellingen, dat meestal toegankelijk is via het tandwielpictogram.
- Zoek naar de optie Tijdelijke gegevens verwijderen en selecteer deze.
- Vink alle drie de opties aan: Tijdelijke gegevens verwijderen, Gedownloade ontwerpen verwijderen en Miniaturen verwijderen.
- Bevestig de verwijdering door Nu verwijderen te selecteren.
- Er verschijnt een dialoogvenster dat aangeeft dat de software moet worden afgesloten. Sluit de software af.
- Start de software opnieuw op om het proces te voltooien.
Als je de foutmelding opnieuw krijgt, overweeg dan de volgende stappen voor probleemoplossing:
Afbeeldingen kunnen niet worden weergegeven/geladen
Als je problemen ondervindt met afbeeldingen die niet worden weergegeven of geladen, overweeg dan de volgende stappen voor probleemoplossing:
- Controleer eerst of de afbeeldingen zijn opgeslagen in een ondersteund bestandsformaat en kleurruimte.
- Om mogelijke toestemmingsproblemen te voorkomen, kun je ook proberen de afbeeldingen als test op je bureaublad op te slaan.
- Controleer of je mappen of bestandsnummers geen emoji's bevatten. Als dat wel het geval is, kun je het probleem oplossen door ze te verwijderen.
Voor macOS gebruikers, volg deze aanvullende stappen:
- Geef de ontwerpsoftware volledige toegang tot je harde schijf. Je kunt dit doen door naar het gedeelte Beveiliging > Privacy > Volledige schijftoegang te gaan in je systeemvoorkeuren.
- Geef in dat gedeelte de ontwerpsoftware aan als een toepassing die volledige toegang tot je harde schijf moet hebben. Door dit hier toe te voegen, zou de software toegang moeten hebben tot je afbeeldingsbronnen.
- Zorg ervoor dat je in de instellingen van je besturingssysteem toegang hebt verleend tot Apple Foto's voor het programma Saal Design. Je kunt dit doen door naar Systeemvoorkeuren > Privacy en beveiliging > Foto's te gaan. Schakel de toegang tot je Foto's voor de Saal Digital app in de lijst in.
Je zou er dan toegang toe moeten hebben.
Problemen met toegang tot afbeeldingen op NAS of Cloud
Het probleem waarmee je te maken hebt, is dat je geen toegang hebt tot afbeeldingen die zijn opgeslagen op je NAS (Network Attached Storage) of in je cloudservice. Volg deze stappen om dit probleem op te lossen:
Wijs een stationsletter toe: Stel je NAS of cloudservice voor als een digitale opslagruimte. Om toegang te krijgen tot bestanden, heeft je computer een specifieke manier nodig om die ruimte te identificeren en te bereiken, zoals een letter voor een bepaalde kamer. In dit geval moet je een stationsletter toewijzen aan je NAS of cloudopslag, wat is alsof je die opslagruimte een unieke naam geeft. Dit helpt je computer om de gewenste afbeeldingen te vinden en te openen.
Problemen met toegang tot afbeeldingen op een USB-stick
Als je problemen hebt om deze afbeeldingen rechtstreeks vanaf het USB-opslagapparaat te openen, is een oplossing om de afbeeldingen te kopiëren naar een map op de interne opslag van je computer. Je zou nu toegang moeten hebben tot je afbeeldingen.
Vet en cursief niet in alle lettertypen beschikbaar
Sommige lettertypen ondersteunen geen vette of cursieve tekens. Dit ligt aan het lettertype zelf en is geen fout van de software. Om vette of cursieve tekst te krijgen, moet je lettertypes kiezen die deze stijlen wel ondersteunen.
Het bestand kon niet worden opgeslagen
Als je de melding The file could not be saved krijgt bij het exporteren van een project of het maken van een PDF van een project, controleer dan of de software volledige toegangsrechten heeft tot de map waar je de bestanden wilt opslaan, of selecteer een andere map.
Voor macOS-gebruikers volg je deze aanvullende stappen:
- Geef de ontwerpsoftware volledige toegang tot je harde schijf. Je kunt dit doen door naar het gedeelte Beveiliging > Privacy > Volledige schijftoegang te gaan in je systeemvoorkeuren.
- Voeg in deze sectie de ontwerpsoftware toe als een toepassing die volledige toegang tot je harde schijf moet hebben. Door het hier toe te voegen, zou de software de bestanden moeten kunnen opslaan.
Foutmelding steeds op dezelfde pagina in een project
Als je het probleem op specifieke pagina's ervaart, kun je het oplossen door de volgende stappen te volgen:
- Selecteer de betreffende pagina's en verwijder al hun inhoud uit het project. Navigeer hiervoor naar het rechterdeelvenster en klik op Pagina. Kies vervolgens Alles selecteren om alle elementen te markeren.
- Druk op de delete-toets op je toetsenbord om de geselecteerde elementen te verwijderen. Zorg ervoor dat er geen elementen overblijven in het gedeelte Lagen.
- Hernoem vervolgens de afbeeldingsbestanden die bij het project horen. Kopieer en plak vervolgens de inhoud, inclusief de hernoemde afbeeldingsbestanden, tekstvakken en andere elementen, terug in de pagina's.
- Sla tot slot het project op onder een nieuwe naam om ervoor te zorgen dat de wijzigingen worden toegepast.
Ontbrekend project: online opgeslagen in Photo Portal account
Controleer of je bent aangemeld bij het account waar je de projecten hebt opgeslagen. Klik op het pictogram Account linksonder en controleer het e-mailadres dat wordt weergegeven. Als je meerdere e-mailadressen hebt, controleer dan of je misschien nog een account hebt met een ander e-mailadres.
Ontbrekend project: lokaal opgeslagen op het apparaat
Na verandering van apparaat of hardware
Oud/oorspronkelijk apparaatZoeknaar de projecten op het oorspronkelijke apparaat en de applicatie waarmee het is ontworpen.
Nieuw apparaat
- Gebruik een Photo Portal account: Log op het oude apparaat in op je Photo Portal account en sla de projecten online op. Log vervolgens in op hetzelfde account op het nieuwe apparaat.
- Exporteren/Importeren gebruiken
- Exporteren: Open de software, laad het project, klik op Delen of Project exporteren en sla het op als SSWPRM-bestand op externe opslag.
- Importeren: Installeer de software op het nieuwe apparaat, ga naar Projecten, klik op Project importeren en selecteer het geëxporteerde SSWPRM-bestand.
Na verandering van hardware of verwijderen van software of gegevens
Als je hardware hebt gewijzigd (bijv. harde schijf) of gegevens hebt verwijderd en er geen back-up is, is herstel niet mogelijk. Registreer je voor een Photo Portal account om gegevensverlies in de toekomst te voorkomen.
Na het veranderen van opslagpad of het verplaatsen van gegevens
Heb je gegevens tijdelijk verplaatst of gekopieerd? Of heb je de locatie waar de gegevens zijn opgeslagen gewijzigd?
Ga dan als volgt te werk:
- Controleer de projectmap: Ga naar de software-instellingen en zoek het pad naar de projectmap. Dit pad geeft aan waar je projecten zijn opgeslagen.
- Controleer of het pad juist is: Controleer of het pad naar de projectmap correct is en bekend is bij de software.
- Verleen toegang: Als je de projectmap hebt verplaatst, bijvoorbeeld naar een externe schijf, zorg er dan voor dat die schijf is aangesloten op je systeem. De software heeft toegang nodig om de projecten te kunnen bekijken. Sla het juiste pad op in de voorkeuren.
Als je niet in staat bent om de gegevens terug te zetten naar de oorspronkelijke locatie of als het wijzigen van het opslagpad het probleem niet oplost, dan kunnen de projecten helaas niet meer worden hersteld.
Niet opgeslagen projecten of verloren gegevens door technische problemen
- Project niet opgeslagen: Als een project nooit is opgeslagen en verloren is gegaan, kan het niet worden hersteld/hersteld.
- Project besteld maar niet opgeslagen: Als het project is besteld maar niet opgeslagen, kan het niet worden hersteld tenzij het is opgeslagen in een Photo Portal account. Sla projecten en bestellingen altijd op terwijl je bent ingelogd op het account.
- Laatste wijzigingen niet opgeslagen: Als wijzigingen niet zijn opgeslagen, is herstel niet mogelijk. Sla je werk regelmatig op en maak een back-up van langlopende projecten met de functie Project exporteren.
- Volle schijfruimte: Als de schijfruimte vol was tijdens het opslaan, kan het project verloren gaan. Zorg voor voldoende vrije ruimte wanneer je de software gebruikt, want tijdelijke downloads kunnen de schijf snel vullen.
De bestelling kan niet worden geüpload
Als je problemen ondervindt bij het uploaden van je bestelling, overweeg dan de volgende stappen om het probleem op te lossen:
- Controleer eerst de instellingen van je computer om vast te stellen of een firewall of antivirusprogramma de software blokkeert.
- Als je merkt dat de software wordt geblokkeerd, moet je de blokkering in deze programma's opheffen.
- Door de software te deblokkeren, zou je je bestelling zonder verdere problemen moeten kunnen uploaden.
- Start je systeem helemaal opnieuw op als het niet werkt. Als je de vorige stappen hebt geprobeerd en nog steeds je bestelling niet kunt uploaden, kan het nuttig zijn om je systeem volledig opnieuw op te starten. Het opnieuw opstarten van je computer kan vaak tijdelijke problemen of conflicten oplossen die het uploadproces verhinderen om goed te functioneren.
Als je deze stappen volgt, zou je het probleem dat je je bestelling niet kunt uploaden moeten kunnen oplossen.
Betalingsvenster wordt niet weergegeven
Wanneer je probeert te betalen voor je bestelling, zou er een venster moeten openen in je webbrowser waarin je de betaling kunt voltooien. Sommige mensen ervaren echter een probleem waarbij dit betaalvenster niet verschijnt. De volgende foutmelding verschijnt: Het betalingsvenster wordt geopend in uw standaardbrowser. Voltooi de betaling daar.
Controleer of je een standaard webbrowser hebt ingesteld in de instellingen van je computer. Een standaardbrowser is de browser die automatisch wordt geopend wanneer je op een koppeling klikt of een webpagina opent. Als je die niet hebt ingesteld, moet je je favoriete webbrowser kiezen en die als standaard instellen.
Zodra je je standaardbrowser hebt ingesteld, sluit je de software en open je deze opnieuw en probeer je het bestelproces opnieuw te voltooien.
Na deze stappen zou het betalingsvenster nu moeten verschijnen en kun je doorgaan met je betaling. Maak je geen zorgen, de artikelen die je wilt kopen zitten nog steeds in je winkelmandje, dus je raakt ze niet kwijt tijdens dit proces.
Software reageert niet meer of blijft hangen
Als je een situatie tegenkomt waarin de software niet meer reageert of lijkt vast te lopen, is de aanbevolen oplossing om je computer opnieuw op te starten. Deze actie is in bijna alle gevallen zeer effectief om het probleem op te lossen.
Software is erg traag of doet er lang over om afbeeldingen te openen
Kan worden veroorzaakt door antivirus- of antimalwaresoftware, die de bestandstoegang kan onderbreken en deze problemen kan veroorzaken. Je kunt proberen de specifieke software die je gebruikt uit te schakelen om te zien of dit het probleem verhelpt.
We raden je echter ten zeerste af om een systeem te gebruiken waarop geen goede antivirussoftware is geïnstalleerd.
Software kan niet worden geïnstalleerd of gestart
Als je problemen ondervindt met het installeren of starten van de desktopsoftware, neem dan de volgende stappen om het probleem op te lossen:
- Controleer de compatibiliteit van de software met je besturingssysteem. Controleer of je besturingssysteem voldoet aan de minimale vereisten die door de software worden gespecificeerd.
- Controleer of de software wordt geblokkeerd door je firewall of antivirusprogramma.
- Als de software wordt geblokkeerd, kan dat komen door je firewall of virusscanner/antivirusprogramma. Deblokkeer in dat geval de software in deze programma's.
Door deze handelingen uit te voeren, zou je het probleem moeten kunnen oplossen dat je de software niet succesvol kunt installeren of starten.
Software start in offline modus
Als je merkt dat de software alleen in offline modus start, geeft dit aan dat de software geen toegang heeft tot het internet. De functionaliteit is zeer beperkt als je in offline modus werkt, omdat de software een internetverbinding nodig heeft om correct te werken. Volg de onderstaande stappen om dit probleem op te lossen.
- Controleer de instellingen van je computer om te zien of een firewall of antivirusprogramma de toegang van de software tot het internet blokkeert.
- Als dit de toegang van de software tot het internet blokkeert, controleer dan de instellingen van je computer. Als je merkt dat de software door deze programma's wordt geblokkeerd, moet je de blokkade opheffen.
- Als je de software deblokkeert in je firewall of antivirusprogramma, zou je weer verbinding moeten kunnen maken met het internet.
- Als je de blokkade hebt opgeheven, zou de software weer goed moeten werken.
Nog steeds problemen?
Installeer de software op een andere computer, exporteer je project en importeer het op dat systeem. Controleer of de problemen die je hebt ondervonden dan zijn opgelost. Als je nog steeds problemen ondervindt, zijn we er om je te helpen. Neem contact op met onze klantenservice en geef de volgende informatie:
- Beschrijf de stappen die je hebt ondernomen in de aanloop naar het verschijnen van de foutmelding. Dit helpt ons de context van het probleem te begrijpen.
- Stuur ons een screenshot van het probleem dat je ondervindt.
- Informeer ons over de naam en versie van je besturingssysteem. Deze informatie zal ons helpen om mogelijke compatibiliteitsproblemen te beperken.
- Geef ons het foutenlogboek. Om het foutenlogboek te openen, klik je op de knop Instellingen (tandwielpictogram) in de rechterbovenhoek van de software. In het venster dat wordt geopend, klik je op de knop Map met logbestand openen. Stuur ons alle logbestanden van de afgelopen 7 dagen.
Als je deze informatie via het formulier naar onze klantenservice stuurt, kunnen we het probleem beter onderzoeken en je de nodige hulp bieden. Jouw input zal ons helpen het probleem dat je ondervindt te begrijpen en op te lossen. Bedankt dat je de tijd neemt om ons de gevraagde informatie te geven.